0

On melko harvinaista nähdä harrastepelaajan tekevän huolellista valmistautumista ennen ykköstiille lähtöä. Joillekin korillinen palloja rangella ja käynti lähipelialueella tuntumaa hakemassa on tullut tavaksi. Hyvä niin, sillä monille se on myös ainoa kosketus harjoitteluun koko pelikauden aikana. Suurimmalle osalle pelaajista tämäkin vaihe jää väliin ja parhaimillaankin ainoa rutiini ennen ykköstiin hermoilua on rentoutumisyritys kahvin tai oluen äärellä.

Fyysisen harjoittelun ja hermoston vireyden merkitys on moneen kertaan tieteellisin tutkimuksin todettu, mutta mehän emme usko ennen kuin se on itse koettu. Nykyaikaisilla mittalaitteillahan tämä on helppo todentaa. PCY Studiolla asiaa on “testimielessä” kokeiltu jo usean pelaajan toimesta ja suunta on toistuvasti sama. Lyhyilläkin valmistautumisrutiineilla saadaan merkittäviä lisäyksiä pallon lähtönopeuteen ja tarkkuuteen. Jos siis vähänkin kiinnostavat lyöntitulos tai skinirahat, niin tätä hyötyä ei kannata jättää käyttämättä.

Kuvien esimerkissä palloa on lyöty kolmessa vaiheessa. Jokaisessa vaiheessa lyötiin viisi lyöntiä, mailana rauta-7. Kuvassa näkyvä data on viiden lyönnin keskiarvo. Suurin huomio tässä kohtaa oli pallon lähtönopeudessa, eli mailanpäännopeuden lisäksi hyvän osuman elementeillä on suuri painoarvo.

Ennen ensimmäistä mitattua lyöntiä “koe-eläimellämme” on jo kierros simulaattorigolfia alla, joten tuo perinteinen “korillinen rangella” on jo hoidettuna. Tuntuma omaan rytmiin on löytynyt. Viisi ensimmäistä vetoa testiin on merkitty kuvassa lilalla värillä ja tagilla “Kylmä”.

Ennen seuraavia lyöntejä pelaaja teki Sensovalmennuksessa mukana olleille tuttuja, omaa profiiliaan vahvistavia sekä kehon tiedostamattomien vaikuttimien mukaisia “kipinä liikkeitä”.  Aikaa tähän kului noin 2-3 minuuttia. Nämä lyönnit punaisella värillä. Lisää Sensovalmennuksesta voit katsoa tästä Manse PP:n tuottamasta videosta, jossa he kertovat miten käyttävät sensomotoriikkaa pesäpallossa.

Viimeistä vaihetta (siniset merkinnät) edelsi reilun viiden minuutin fyysinen harjoitus, jossa pyrittiin avaamaan liikeratoja, herättelemään piilossa olevia nopeusominaisuuksia ja aktivoimaan tukilihaksia. Liikkeinä esimerkiksi dynaamisia aukaisuja lonkille, rintarangalle ja olkapäille. Kuminauha-avusteisia voimailuliikkeitä ja kahvakuula swingejä, sekä hyppyjä. Myös golfswingejä normaalia raskaammilla ja -kevyemmillä välineillä.

Eihän nämä kokeilut vielä tieteellisen tutkimuksen kriteerejä kata, mutta kuvista huomaa kuinka paljon pelaajan potentiaalia jää käyttämättä, jos valmistautumiseen ei vaivauduta käyttämään hieman aikaa. Lyöntipituuksien kasvu ja hajonnan pienentyminen on merkityksellistä. Tätä ei voi kyseenalaistaa. Oikean tieteellisen tutkimuksen pariin pääsemme vielä tämän talven aikana yhteistyössä toiminnallisen neurologian tutkimuksen asiantuntijoiden kanssa. Siitä lisää myöhemmin.

Edellisen esimerkin kaikki data

Juha Kangasniemi

About Juha Kangasniemi

Jätä vastaus

Performance Center Yyteri

Juha Kangasniemi
p. 040 861 9892
juha@pcy.fi

Toni Aalto
p. 040 830 1127
toni@pcy.fi

Karhuluodontie 85
28440 Pori